يواشكي
كلي حرف و عكس جالب


Sunday, January 22, 2006

سلام

گفتگو با شقايق دهقان بازيگر برره:
از خشونت سحرناز مي ترسيدم

هيچ کس باور نمي کرد او بتواند نقش يک دختر سرسخت و متعصب را بازي کند. چرا که تا به حال او را در يک چنين نقش هايي نديده بوديم. اما او با بازي در اين نقش ثابت کرد که مي تواند با نقش هايي که خيلي هم با او فاصله دارند ارتباط برقرار کند.
او چند سالي است که در زمينه سريال هاي کمدي فعاليت مي کند و از اين بابت هم بسيار راضي است و مي گويد که من راه خودم را پيدا کرده ام. همسر او محراب قاسم خاني است که در اين مجموعه به عنوان طراح صحنه و نويسنده همکاري دارد. دهقان از سحرناز مي گويد و اين که هنوز او را آن طور که بايد پيدا نکرده است.
امروز و بعد از تجربياتي که در طي اين سالها در زمينه طنز به دست آوريديد تا چه حد نگاه تان نسبت به اين مقوله تغيير کرده است؟
مي توانم بگويم که خيلي جدي تر شده است. به نظرم طنز مقوله اي است که بايد حتماً در مورد آن از قبل فکر شده باشد و تفکري پشت آن وجود داشته باشد تا به دل بنشيند. به هر حال احساس مي کنم که نگاهم به مراتب پخته تر شده است.
فکر مي کنيد سليقه مردم در طي اين سالها چقدر فرق کرده است؟
بشدت فرق کرده است و خيلي سختگيرتر شده اند.
خب اين مسأله خوب است يا نه؟
به نظرم خيلي خوب است. مردم حتي ديگر به چيزهايي که مي خنديدند، نمي خندند و خيلي سخت مسايل را مي پذيرند و اين جاي خوشحالي دارد، چرا که آنها برسند.
يک طنز خوب از نظر شما بايد چه ويژگي هايي داشته باشد؟
در وهله اول بايد دلنشين باشد. يعني طنز آن به گونه اي نباشد که ديگران را برنجاند. ضمن اين که در يک کار طنز بايد حتماً يک جسارتي وجود داشته باشد و اين که بتواند هدفمند جلو برود.
فکر مي کنيد با شرايط موجود بيشتر چه نوع طنزي جواب خواهد داد؟
فرقي نمي کند. مهم اين است که هنرمندان ما بتوانند کارشان را درست انجام دهند. در واقع در هر نوع طنزي که کار مي کنند چه طنز موقعيت باشد و چه طنز کلامي و ... بتوانند کارشان را به نحو احسن انجام دهند و مخاطبانشان را راضي کنند.
و اما شبهاي برره چرا در اين مجموعه به عنوان نويسنده همکاري نمي کنيد؟
فرصتش را ندارم. چون در اين کار روز پخش هستيم و به همين دليل فشار کار بسيار زياد است بنابراين ديگر وقتي براي انجام اين کار ندارم.
حتي در حد ارائه طرح هم نمي توانيد همکاري کنيد؟
خير. البته اوايل کار محراب (قاسم خاني) درخصوص اين موضوع با من صحبت کرد و اصرار داشت که هم بازي کنم و هم بنويسم اما من خودم را به دليل حجم زياد کار از اين قضيه جدا کردم.
نوشتن کار طنز سخت تر است يا بازي کردن آن؟
فرقي نمي کند. هر دوي آنها برايم شيرين و جذاب هستند.
شخصيت سحرناز خيلي از شما دور است. اما در ارائه آن موفق بوديد. چطور آن را در خودتان پيدا کرديد؟
اوايل کار خيلي ترس داشتم. به خاطر خشونتي که در او وجود داشت مي ترسيدم دلنشين نشود. خيلي هم سخت است که آدم نقشي را بازي کند که هم خشن باشد و هم دوست داشتني. اما من سعي خودم را مي کنم تا بتوانم اين خصلت ها را در کنار هم داشته باشم و آنها را حفظ کنم.
چقدر روي لهجه تان تمرين کرديد؟
زياد تمريني نداشتم. اما خيلي راجع به آن فکر مي کنم تا به بيراهه نرود. ضمن اين که چندان با اين لهجه بيگانه نبودم. چرا که به هر حال شبهاي برره به نوعي تداعي کننده پاورچين است.
اگر بخواهيد شبهاي برره و پاورچين را با هم مقايسه کنيد چه خواهيد گفت؟
به هر حال شبهاي برره، به نوعي يک نسل قبل از پاورچين را نشان مي دهد که همين مساله خيلي جذاب است. يعني ما با اين کار به نوعي از آينده به گذشته برگشته ايم و از آن جايي که مردم از قبل با اين کار آشنا شده بودند همين مساله باعث صميميت بيشتر شده است.
اما هنوز شبهاي برره، نتوانسته مخاطبان را آن طور که بايد جذب کند؟
من فکر مي کنم گذشت زمان همه چيز را حل خواهد کرد و مطمئنم که اين مساله هم به زودي حل خواهد شد.
پاورچين در پرونده هنريتان چه جايگاهي دارد؟
جايگاه بسيار خوبي دارد من خودم پاورچين را خيلي بيشتر از شبهاي برره دوست دارم. چرا که احساس مي کنم در اين مجموعه همه چيز پخته تر و اصولي تر از شبهاي برره بود. اما با اين حال باز هم مي گويم در شبهاي برره ما نياز به فرصت بيشتري داريم تا به آن پختگي لازم برسيم.
زنده شدن دوباره پاورچين چقدر برايتان لذت بخش بود؟
در ابتدا خيلي برايم عجيب بود حتي به اندازه خود بيننده ها هيچ چيز نمي دانستم. البته با توجه به اين که قرار شد به 50 سال قبل برگرديم. به هر حال اوايل کار برايم سخت و غيرقابل باور بود اما بعد از شروع کار با آن ارتباط برقرار کردم.
با سحرناز بيشتر ارتباط برقرار کرديد يا با ياسمن؟
سحرناز هنوز جاي کار زيادي دارد. اما فکر مي کنم ياسمن هنوز هم ذر ذهن مردم باقي مانده است. خودم هم ياسمن را بيشتر دوست داشتم.
شما سالها است که در زمينه کارهاي طنز فعاليت داريد. نمي خواهيد ژانرهاي ديگر را امتحان کنيد؟
من کارم را دوست دارم و فکر مي کنم تقريباً دارم، درست عمل مي کنم. در واقع به نوعي مي شود گفت مسيرم را پيدا کرده ام و اميدوارم که جوابهاي مثبت و بهتري هم در اين زمينه بگيرم.
پس با اين حساب علاقه اي به امتحان کردن ژانرهاي ديگر نداريد؟
هر بازيگري دوست دارد اين جريان و روند کار برايش اتفاق بيفتد تا بتواند خودش را محک بزند. اما من مسير موفقيتم را پيدا کرده ام و دوست دارم همان را ادامه دهم.
مهمترين ويژگي کارگرداني آقاي مديري از نظر شقايق دهقان؟
من با آقاي مديري به عنوان يک بازيگر خيلي راحت هستم. ايشان سعي مي کند همه گروه را به نحوي در کاري که ارائه م يدهند شريک کنند و حتي بعضي اوقات از خود بازيگران هم نظر مي خواهند و دست آنها را باز مي گذارند. در واقع محدودمان نمي کنند که اين مسأله بسيار مثبت و خوب است. چرا که در اين بين يک حس اعتماد به وجود مي آيد که در روند کار قطعاً موثر است. به هر حال من با اشان مشکلي ندارم و نحوه کارشان را مي پسندم.
نمي خواهيد کارگرداني را تجربه کنيد؟
خير. چرا که مطمئنم توانائي هاي آن را ندارم



و از سايت ايشان بخوانيد:
من در روز چهارم اسفند ماه سال 1357 درست سه ماه قبل از اينکه برای اولين بار سوار هوا پيما بشم, در يکی از شهر های کوچک دانشجوی آلمان به اسم لان گسين به دنيا آمدم و بعد از سه ماه در لوايل سال 1358 که مصادف شد با اتمام تحصيلات پدرم, وقوع انقلاب, آغاز دلتنگی های مادرم و هفت ساله شده خواهر بزرگم ما به کشور بازگشتيم و به دليل کار پدرم به مدت 6 سال در شمال کشور ساکن شديم و من , خواهر بزرگترم و خواهر و برادر کوچکترم که در همان شهر های شمال کشور به دنیا آمدند و به خوانواده ما پيوستند دوران کودکيمان را تا قبل از مدرسه رفتن من در فضايی خوش و آرام گذرانديم و بعد از 6 سال, خانواده 6 نفری ما به تهران آمد و در تهران ساکن شد و من به مدرسه رفتم .
سالهای بين اول ابتدايی تا گرفتن ديپلم ساده ترين, سطحی ترين و بی دغدغه ترين سالهای زندگی من بود . بدون هيچ اوج و فرودی. مثل يک شاگرد خوب, مودب و سر به زير و هيجان انگيز ترين قسمت سالهای تحصيلی من شرکت در برنامه های ورزشی و فرهنگی بين مدارس بود!
تا اينکه در تابستان سال 1374 زمانی که هفده سالم بود برای گذراندن اوقات فراغت در يکی از کلاسهای عروسک گردانی فرهنگسرای امير کبير ثبت نام کردم و با فضای تازه ای آشنا شدم که خيلی لذت بخش تر از فضای يکنواخت , تکراری و بی هيجانی بود که تا آن زمان داشتم .فضايی که آدم را وادار به فکر کردن و ايجاد خلاقيت می کرد و دو سال بعد, همزمان با امتحانات نهايی سال چهارم دبيرستان از طرف معلمی که در آن کلاس با هم آشنا شده بوديم به يک گروه تئاتر عروسکی که برای جشنواره عروسکی آماده می شدند معرفی شدم و آغاز به کار کردم .
صحنه, اجرا و تماشاچی بی نظير بود . کار کردن با عروسکهای نمايشی رو دوست داشتم . بنابراين به ديپلم رياضی که گرفته بودم هيچ اهميتی ندادم و تصميم گرفتم با تمام تلاشم به اين رشته ادامه بدم . اما آن اجرا . اولين و آخرين تجربه تئاتر عروسکی من شد .
از طريق يکی از همان همکارهای گروه تئاتر عروسکی به خانم گلچهره سجاديه که مشغول تشکيل يک گروه تئاتر بود و اجرای نمايش بود معرفی شدم و همکاريم با آن گروه شروع کردم .
فضايی جدی تر , سنگين تر , پيچيده تر و عجيب , خيلی عجيب . سه ماه تمرين و دوماه اجرا .
پنچ ماه کار کردن با يک گروه حرفه ای تئاتر با عث شد تا پيش خودم قسم بخورم که تا آخر عمرم به کار تئاتر ادامه می دهم و همزمان و بازهم طريق يکی از همکاران همان تئاتر عروسکی به يکی از تهيه کننده های گروه کودک تلويزيون معرفی شدم و کار نوشتن من آن برنامه را هم شروع کردم و پيش خودم فکر کردم خب می توانم هر دو کار را با هم انجام بدهم . بازی در تئاتر و نوشتن برای تلويزيون . اما بازی در سريالهای تلويزيونی , هرگز !
طولی نکشيد که يکی از همان کارگردانهای گروه کودک تلويزيون , اجرای من را در آن نمايش ديد و به من پيشنهاد بازی در سريالش را داد و من بعد از دو هفته ترديد پذيرفتم !
کارم را در تلويزيون با فعاليت در گروه کودک آغاز کردم و شدم عضو جدايی نا پذير خانواده تلويزيونی ها . در اين بين در دو کار سينمايی هم بازی کردم زير نور ماه و نقش کوتاهی در فيلم سيندرلا و بعد بلافاصله به آغوش تلويزيون بازگشتم .
زندگی در کنار خانواده ای که بسيار زياد دوستشان داشتم و شغلی که با اشتياق و علاقه دنبال می کردم به بهترين نحو می گذشت .
تا اينکه در پائيز سال 1381 اتفاق عجيبی افتاد . بستن يک قرار داد جديد و بازی در سريال طنز هر شبی به اسم "پاورچين" و آشنا شدن با .....
از قبل می شناختمش, دو سه سالی بود . اولين آشنائيمان در يک برنامه ترکيبی بود به اسم گلخونه برای شبکه جام جم . سه سال قبل از پاورچين و بعد از آن چند کار نصفه و نيمه که هيچکدام به مرحله توليد و پخش نرسيد .
اما اين بار فرق می کرد .
مهراب قاسم خانی . همکار خوب و خوش اخلاق و صميمی من . ديگر فقط يک همکار نبود . خيلی عجيب بود يه حس عجيب ... يه حسی مثل تفاهم و همفکری و اشتراک .
الان هم که چند ماه از زندگی مشترک من با آن همکار خوب و خوش اخلاق و صميمی می گذرد . بار ها شده که خاطراتمان را با هم مرور کرديم و هر دوی ما حداقل از طرف خودم می گويم . خدا را شکر می کنم که همه خوشبختيهای دنيا را يک جا به من هديه کرده است .



و نمايش جديد 50 سنت:



و عكسي زيبا از سايه خانم تنيسور مشهور روس ماريا شاراپوا:



من كه نفهميدم چرا اين گروه كه نمايشگاه عكسهاي لخت و برهنه زنان را بر روي ميوه برگزار كرده اند نام خود را گروه راهبه ها گذاشته اند:






واقعا عكس چشمهاي اين گربه محشره اين گربه در تركيه زندگي ميكند:



ببينيد اين ميمون 11 ساله چه اسكيتي ميكند:



تنها بازمانده سقوط هواپيما در اسلواكي به همراه همسرش:



و كوچكترين ماهي جهان كشف شد:



و دختر شايسته آمريكا را هم ببينيد:



و گروه" چشم سياه دهاتي" برنده بزرگ جشنواره NRJ بودند.



و مدونا در جشن بهترين مادر برنده شد:



و مهمترين خبر دنيا انتخابات در فلسطين است:



سايت آفتاب:، اجازه صیغه کردن ( برای یکساعت و به مبلغ معلوم!) زنان مسیحی و یهودی، و نیززنان فاحشه در شرایط ذکر شده، برای مردان زن دار در سفر به خارج کشور، بدون نیاز به اجازه همسر، به زبان کشوری که صیغه در آن انجام میشود!آیت الله العظمی سیستانی در سایت رسمی خود به پاسخ پرسش های مقلدین در مورد احکام ازدواج موقت پرداخته اند. متن استفتائات و فتاوی این فقیه عالیقدر در زیر ارائه می شود:

حدود صيغه محرميت تا چه اندازه می باشد ، و ربواط و محدوده حجاب تا حدی از لحاظ شرعی مجاز می باشد ؟
صيغه محرميت همان عقد موقت است که زن در روابط مثل زوجه است . آيا دختر و پسر که با هم ارتباط دارند خودشان می توانند صيغه محرميت بخوانند ؟
با اجازه پدر يا جدّ پدری اشکال ندارد .

ايا ميتوان دختری را که بدليل خطا بکارت خود را از دست داده بدون اذن پدر صيغه کرد ؟
اذن لازم است.

در ازدواج موقت با زنان اهل کتاب حکم صيغه بايد خوانده شود چون آنها که اين حکم را نمی دانند ؟ و آيا ازدواج موقت با فواحش در صورت عدم دخول جايز است ؟
1 ـ خواندن صيغه و لو به زبان غير عربی بهر حال لازم است و به طرف مقابل بايد معنای ازدواج موقت تفهيم بشود .
2 ـ اگر از زنانی باشد که مشهور به زنا است به احتياط واجب قبل از توبه با او ازدواج نکند حتی اگر قصدش عدم دخول باشد .

آيا ميشود صيغه عقد را به زبان فارسی بيان کرد؟ وفقط به عنوان مثال گفت : من تورا به مدت 1 ساعت ميخواهم به مبلغ فلان مقدار؟
اگر عربی بلد نباشيد اشکال ندارد ودر اينصورت زن به مرد ميگويد : تورا به ازدواج خود در آوردم برای يک ساعت (مثلا ً) به فلان مبلغ وسپس مرد ميگويد : قبول کردم.

1 ـ برای فردی که در يک کشور غربی زندگی می کند آيا متعه يک زن غير مسلمان حلال است ؟
چنانچه وی تمايل به اسلام پيدا کرد :
2 ـ چه نکاتی را در عمل به ازدواج موقت بايد رعايت نمود تا به گناه آلوده نشود ودر عين حال نياز شرعی خود را نيز بر آورده ساخت ؟
3 ـ آيا با توجه به در دسترس نبودن روحانی برای خواندن صيغه خود فرد ميتواند اقدام کند .
4 ـ آيا جمله خاصی لازم است گفته شود ؟
5 ـ آيا بايد به زبان عربی باشد يا به زبان ديگر هم کفايت می کند ؟ 1 ـ اگر همسر دائمی مسلمان نداشته باشد با زن مسيحی ويهودی جايز است .
2 ـ پس از تشخيص جواز ازدواج با مورد خاص وتعيين مهر ومدت با دقت می تواند به زن بگويد با توازدواج موقت می کنم به اين مقدار مهر وتا اين مدت زمان واوبگويد پذيرفتم واگر به زبان عربی نمی تواند به غير عربی بگويند اشکالی ندارد .
3 و4 و5 ـ جواب روشن شد .

اگر دختر و پسر ندانند که اجازه ی پدر دختر برای عقد موقت لازم است و بعد از جاری شدن عقد متوجه آن موضوع بشوند عقد آنها چه حکمی دارد ؟
عقد باطل است .

ايا در ازدواج موقت با زن اهل کتاب عده نگه داشتن لازم است؟
بله لازم است.

آيا ازدواج موقت به زبان فارسى نيز قبول است يا نه؟
خير بايد سعى كند به عربى خوانده شود و اگر نتوانست كلمه (قبلت) را به عربى بگويد.

آيا صحيح است که اگر دختری بالغ باشد از نظر فکری وسنی ، می تواند بدون اطلاع پدر صيغه پسری شود که بعد ها قصد ازدواج دارند؟
صحّت ندارد واذن پدر لازم است حتی اگر مستقل در شؤون زندگی باشد بنابر احتياط واجب در اين صورت.

آيا زن و مرد می توانند دو بار صيغه عقد دائم را جاری سازند؟ يک بار خودشان و بعد از مدتی با ثبت و موازين قانوني؟
اشکال ندارد، عقد دومی صوری وظاهری است.

ازدواج با زنان اهل کتاب چه حکمی دارد؟
عقد دائم به احتياط واجب جايز نيست وعقد موقت اشکال ندارد.

من دختری 23 سال هستم که که مدت 6سال است خواستگاری دارم که 24 سال دارد و هر دو نسبت به هم دارای عشق پاکی هستیم و فقط به ازدواج فکر می کنیم اما چون در حال حاضر سرباز است و نمی توان تا 6 ماه آتی به صورت رسمی مطرح کرد آیا میتوان بدون آگاهی پدر صیغه محرمیت بخوانیم اما شرط شود که باکره بمانم در ضمن مادرم در جریان میباشد راهنماییم کنید?
بدون رضایت پدر حرام است جایز نیست ، و چیزی به نام صیغه محرمیت نداریم .

اگر دختر و پسر ندانند که اجازه ی پدر دختر برای عقد موقت لازم است و بعد از جاری شدن عقد متوجه آن موضوع بشوند عقد آنها چه حکمی دارد ؟
عقد با طل است .

آیا زنی را که زنا کرده است را میتوان به عقد غیر دائم خود در اورده یا باید ان زن عده نگه دارد ؟ آیا زنی که به مدت یک یا دو ساعت به عقد غیر دائم دراید عده دارد یاخیر؟
1-عده لازم نیست ولی اگر زن از زنهای مشهور به زنا است به احتیاط واجب وی را عقد نکند مگر بعد از توبه کردن.
2-اگر این عمل بعد از عقد شرعی بوده عده دارد .
3-اگر با وی نزدیکی بشود عده دارد .

آیا من میتوانم وقتی که به شهر یا کشور دیگری برای مدت یک هفته میروم در آنجا خانمی را برای مدت 1 ساعت صیغه کنم ؟حتی اگر به شهر ها یا کشورهای زیارتی بروم؟
اشکال ندارد ولی اگر شما همسر مسلمان دارید نمیتوانید زنی را که از اهل کتاب است مثلا مسیحی صیغه کنید و اگر همسر شما هم به آن راضی باشد به احتیاط واجب نباید این کار را بکنید.

با چه شرایطی میتوان زن غیر مسلمان را صیغه کرد ؟
در صورتی که مرد زن مسلمان نداشته باشد و بقیه شرایط که در عقد موقت با زن مسلمان معتبر است در عقد با وی هم لازم است .

آیا صیغه دختره باکره بدون اذن پدر با شرط عدم ودخول ضمن عقد جایز است یا خیر ؟
جائز نیست حتی اگر دختر مستقل در شوًون زندگی باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت .

در چه صورت و شرایطی اذن والد نیاز نیست در ازدواج موقت ؟
دختره باکره اگر در شؤون زندگی مستقل نباشد اذن لازم است و اگر مستقل باشد هم بنابر احتیاط واجب لازم است .

برای شخصی که مقدمات ازدواج به هیچ وجه برایش فراهم نیست و پیدا کردن زن عفیفه برای متعه ازدواج موقت کردن هم مقدورنیست آیا متعه با زنی که مشهور به فساد است جایز است؟
ازدواج با زن مشهور به زنا به احتیاط واجب جایز نیست و میتوانید در این مساله به اعلم بعد رجوع کنید .

آیا خواندن صیغه توسط مرد و زن کافی است یا بایستی شخص دیگری صیغه را جاری کند ؟ خواندن صیغه چگونه است؟
خود زن و مرد بخوانند کافی است و اگر عربی بلد نیستند میتوانند به زبان دیگر بخوانند بعد از تعیین مدت و مبلغ مهر به طور دقیق زن میگوید :زوجتک نفسی فی المده المعلومه علی المهر المعلوم سپس مرد میگوید :قبلت .

ضمن سلام نظر حضرت عالی در مورد عده زنان فاحشه را بفرمائید ایا ازدواج موقت با انها مشکل دارد ؟
ازدواج با انها بنا بر احتیاط واجب جایز نیست ولی زنا عده ندارد .


بازنی که در ازدواج موقت دیگری بوده ازدواج کرده و دخول صورت گرفته بدون آنکه از همسر داشتن او خبر داشته باشم آیا بعدا ً می توانم با اوازدواج کنم؟
بنابر احتیاط واجب بر شما حرام ابدی شده است.

آیا می توان با دختری که قبلا به طور رسمی ازدواج نکرده و در جایی ثبت نشده و اینکه آن دختر باکره نباشد ازدواج موقت کرد ؟
اگر ازدواج سابق شرعی بوده برای عقد دوم اذن پدر لازم نیست .

من با دختری دوستم میتوانم فقط برای گفتن و خندیدن او را عقد کنم یعنی نه برای قصد جنسی فقط برای اینکه بتوانم با او راحت بگویم و بخندم .
با اذن پدر یا جدّ پدری اشکال ندارد .

چه نکاتی را در عمل به ازدواج موقت بايد رعايت نمود تا به گناه آلوده نشود و در عين حال نياز شرعی خود را نيز بر آورده ساخت ؟
پس از تشخيص جواز ازدواج با مورد خاص و تعيين مهر و مدت با دقت می تواند به زن بگويد با تو ازدواج موقت می کنم به اين مقدار مهر و تا اين مدت زمان و او بگويد پذيرفتم و اگر به زبان عربی نمی تواند به غير عربی بگويند اشکالی ندارد .

برای فردی که در يک کشور غربی زندگی می کند آيا متعه يک زن غير مسلمان حلال است ؟
اگر همسر دائمی مسلمان نداشته باشد معه با زن مسيحی و يهودی جايز است .

بنده در کشور ژاپن زندگی می‌کنم که اکثر مردم آن يا بودائی هستند يا دينی‌ ندارند. من برای‌ اينکه به گناه نيفتم نياز شديد به ازدواج موقت دارم. لذا با عرض معذرت به سوالات زير پاسخ دهيد:
۱ - آيا لازم است که قبل از ازدواج در مورد دينشان سوال شود؟
۲ - آيا لازم است که سوال شود و جواب دادند که دينی‌ انتخاب نکرده ام چه بايد کرد؟
۳ - اگر گفتند بودائی هستم چه حکمی‌ دارد؟
۴ - آيا در صورت منفی‌ بودن سوالات فوق ميتوان آنها را بعنوان کنيز برای مدت مشخصی خريد؟ (خود آنها راغب هستند).
۱ - اگر مسيحی يا يهودی بودن وی ثابت نشود - و لو به اعتراف خود - ازدواج موقت با وی جايز نيست.
۲ - جايز نيست مگر اينکه عرفاٌ مسيحی‌ يا يهودی‌ باشد.
۳ - جايز نيست.
۴ - جايز نيست.

آيا كسى مى تواند با خواهر زن خود به صورت موقت يا دائم ازدواج كند ؟
بعد از طلاق همسر خود و گذشت عدّه وى مى تواند با خواهر او ازدواج دائم يا موقت بكند و قبل از آن جايز نيست و عقد باطل است .

اگر زن و مرد بخواهند متعه كنند و در متعه شرط نمايند كه هر نوع تلذذ از همديگر را داشته باشند به استثناء دخول آيا در اين نوع متعه اذن پدر لازم است ؟
لازم است اگر بکر باشد .

آيا متعه با كسى كه نمى خواهيم با او نزديكى كنيم و فقط براى ايجاد محرميت متعه مى كنيم به اجازه ولى نياز دارد ؟
اگر بکر باشد اجازه ولی دراینصورت هم لازم است .

در چه صورتى اجازه پدر براى زن در صيغه عقد موقت لازم است ؟
در هر عقدى اجازه پدریا جد پدری در ازدواج زنى كه ازدواج نكرده لازم است و اين حكم در صورتى كه زن در شئون زندگى مستقل باشد مبنى بر احتياط است .

آيا اگر زن بگويد كه شوهر ندارد كفايت مى كند يا بايد تحقيق كرد ؟
كفايت مى كند .

آيا زن و مرد خودشان مى توانند صيغه عقد موقت را جارى كنند ؟
مى توانند .

آيا براى صيغه عقد موقت شاهد لازم است؟
لازم نيست .

آيا صيغه عقد موقت را مى توان به فارسى خواند ؟
اگر بتوانند به احتياط واجب بايد عربى بخوانند و اگر نتوانند به زبانهاى ديگر اشكال ندارد مثلاً پس از تعيين دقيق مهر و زن به مرد بگوید خود را به ازدواج تو درمدت یادشده معلوم به مهر یه یاد شده معلوم در میآورم ومدر بگوید قبول کردم .

آيا در صيغه عقد موقت رضايت ظاهرى طرفين بدون جارى كردن صيغه كافى است ؟ يا بايد صيغه عقد موقت خوانده شود ؟
بايد صيغه عقد موقت خوانده شود .

لطفاً مفهوم عده متعه را بيان فرماييد.
عده متعه بنابر احتياط واجب دو حيض كامل است و اگر مقصود معناى عدّه و متعه است ، عده يعنى مدتى كه زن پس از مفارقت شوهر يا آميزش شبهه بايد از ازدواج دورى كند و احكام عده را مراعات نمايد . و متعه يعنى ازدواج موقت .

در مذهب مسيحيت طلاق را به رسميت نمى شناسند. ازدواج موقت با زن مسيحى كه قانوناً مطلقه است چه حكمى دارد ؟
اگر در عرف آنها به عنوان مطلقه شناخته شود جايز است .

آيا با خواهر زن می توان صيغه موقت خواند ؟
جايز نيست تا وقتی كه خواهر او همسریا درعدهٌ شما است .

ازدواج دائم يا موقت با اهل كتاب (مسيحى، يهودى)چگونه است؟
ازدواج دائم مرد مسلمان با اهل كتاب بنابر احتياط واجب جايز نيست ولى ازدواج موقت جايز است مشروط بر اينكه همسر مسلمان نداشته باشد و گرنه بدون رضايت او صحيح نيست بلكه با رضايت هم بنابر احتياط واجب جايز نيست.

اگر دخترى پدر وجدّ پدرى اش فوت كرده باشند آيا مى توان آن دختر را صيغه كرد (در صورت رضايت خود دختر) يا نه ؟
اگر دختر داراى رُشد فكرى باشد يعنى مصلحت خود را تشخيص مى دهد مانعى ندارد .

اگر ضمن عقد منقطع، شرط نفقه شده باشد آيا اين شرط صحيح است و بر فرض صحت تاييديّه نفقه از ناحيه زوج وتحقق تخلف شرط آيا زوجه مى تواند تقاضاى انحلال نكاح را بنمايد؟
شرط صحيح است وبر زوج واجب است بپردازد واگر نپرداخت زوجه مى تواند با مراجعه به حاكم شرع بلكه به محاكم عرفى او را ملزَم به پرداخت كند ولى نمى تواند عقد را فسخ كند.

اگر دختر و پسرى بخواهند با هم ازدواج کنند ولى براى شناخت و آشنايي بخواهند قبل از ازدواج دائم ازدواج موقتى داشته باشند ولى پدر دختر اجازه ندهد آيا دختر و پسر مى توانند بدون اذن پدر دختر به عقد موقت يکديگر در ايند ؟
جايز نيست و عقد باطل است .

ازدواج موقت و يا دائم مرد و يا زن مسلمان شيعه با زن و يا مرد زرتشتى چه حكمى دارد ?
ازدواج زن مسلمان با مرد زرتشتى جايز نيست و همچنين ازدواج مرد مسلمان با زن زرتشتى بنا بر احتياط واجب جايز نيست .

آيا مى شود با زن فاحشه ازدواج موقت كرد؟
مانعى ندارد ولى بنابر احتياط واجب بعد از توبه اش باشد وتوبه اش به این معلوم میشود که او را به زنا دعوت کنی اگر قبول نکرد توبه کرده است.

لطفاً متن خطبه ازدواج موقت را بفرماييد. (بنده را وكيل كرده اند).
اگروکیل شده اید که زن را برای خود عقد موقت کنید كافى است با تعيين مهر و مدت به وكالت از زن بگوئيد (انكحت موكلتى نفسى فى المدة المعلومة على الصداق المعلوم) سپس از طرف خود بگوييد (قبلت النكاح لنفسى فى المدة المعلومة على الصداق المعلوم) البته در هر دو طرف بايد با قصد انشاء عقد موقت و قبول آن باشد.
واگر وکیل ازطرفین هستید بگوئید (انکحت موکلتی موکلی في المدة المعلومة علی الصداق المعلوم ) سپس بگوئید (قبلت النکاح لموکلي کذلك).

آيا مى شود با رضايت دختر ازدواج موقت كرد؟
اذن ولى دختر (پدر يا جد پدرى) لازم است و اگر دختر در شؤون زندگى خود مستقل است اذن ولى او ـ بنابر احتياط واجب ـ لازم است.

آيا با زنان غير اهل كتاب بدون هرگونه متعه نزديكى كرد؟
جايز نيست.

اگر با زنى كه شوهر ندارد نزديكى كند و با اين نيت كه صيغه بخواند و اگر فراموش كند در صورتى كه هر دو راضى باشند آيا حكم زنا دارد؟ و اگر دارد راه بخشش آن چيست؟
اگرخواندن صیغه را فراموش كند وطى به شبهه است و اگر نه زنا است و بايد توبه كند.

خانمى را به عقد موقت خود درآورده ام قبل از عقد پرسيدم در عقد يا عده كسى نيست با صراحت تمام جواب منفى داد. الان شك دارم كه شايد با كسى رابطه داشته است كه از زمان و كيفيت آن اطلاعى ندارم اما به گمان غالب اگر رابطه اى داشته بدون عقد بوده است آيا عقد من درست است؟
عقد صحيح است.

بدليل مسافرتهاى خارجى متعدد اضطراب از به گناه افتادن دارم آيا مى توانم بدون اذن همسرم در مسافرتها ازدواج موقت با اهل كتاب بكنم ؟
جايز نيست مگر آنکه مسلمان شود .

بنده به علت شغل 3 ماه بدون همسرم بايد در كشور ژاپن زندگى كنم . جنابعالى صيغه زن غير اهل كتاب را جايز ندانسته ايد و صیغه اهل كتاب را با رضايت همسر دائمى جايز دانسته ايد آيا در شرايط اضطرار صيغه زن كافر بدون رضايت همسر جايز است يا خير ؟
ايشان در عقد موقت با اهل كتاب براى مردانى كه با رضایت همسر مسلمان خود قصد ازدواج موقت دارند احتياط واجب مى كنند شما مى توانيد در اين مساله به غير (با مراعات الاعلم فالاعلم) مراجعه كنيد .

مى توان زن شوهردار را صيغه كرد ؟
جايز نيست و از گناهان بزرگ است وحرمت ابدی می آورد.

آيا متعه كردن دختر بالاى 22 سال و مستقل به شرط عدم زوال بكارت جايز است ؟
جايز است و بنا برا احتياط واجب اذن پدر با جد پدرى لازم است .

آيا مى شود با يك دختر ازدواج موقت كرد و اگر با يك دختر در مكان خلوت باشيم و احتمال گناه برود آيا مى شود بدون اجازه والد دختر او را صيغه كرد ؟
اذن پدر حتى در فرض سوال لازم است .

آيا براى ازدواج موقت در صورتيكه هر دو طرف بالغ باشند لزومى دارد كسى شاهد باشد يا حضور دو طرف كافى است ؟
در عقد موقت و دائم حضور شاهد لازم نيست ولی درازدواج با دختری که شوهر نکرده اذن ولی شرط است .

آيا دخترى كه سن آن 31 سال است و از نظر مالى مستقل است را به شرط عدم دخول ميتوان صيغه كرد بدون اجازه پدر ؟
بنا بر احتياط واجب جايز نيست .

من يك ايرانى هستم كه در خارج از كشور زندگى مى كنم آيا مى شود با زنى با مشخصاتى مانند زنى مسيحى كه حدود يك سال از شوهرش جدا شده ولى از نظر قانون آن كشور هنوز منتظر طلاق مى باشد ولى از نظر مذهبى خودشان جدا شده اند مى شود ازدواج متعه كرد ؟
اگر از نظر شرع آنها و عرف مطلقه مى باشد مانعى ندارد بشرطی که شما همسر مسلمان نداشته باشید .

خواندن صيغه عقد در ازدواج موقت با زنان يهود و يا مسيحى در صورتى كه دسترسى به زبان انگليسى و يا زبان هاى ديگر جايز است يا خير ؟
مانعى ندارد بلکه درصورت امکان باید صیغه بعربی خوانده شود واز زن وکالت گرفته شود واگر ممکن نشد به زبان دیگر صیغه را بخوانند.

من دخترى را به عقد موقت خود در اورده ام آيا بدون دخول با مادرش محرم هستم يا خير ؟
بلى محرم هستيد و نظر ايشان هم همين است .

ازدواج موقت با زن بودائى چه حكمى دارد ؟
جايز نيست .

ازدواج متعه يعنى چه ؟
يعنى ازدواج موقت که مانند ازدواج دائم است از نظر احکام به استثناء بعضى از آنها .

اگر دختر و پسرى بخواهند با هم ازدواج کنند ولى براى شناخت و آشنايي بخواهند قبل از ازدواج دائم ازدواج موقتى داشته باشند ولى پدر دختر بدليل فرهنگ غلط جامعه اجازه ندهد آيا دختر و پسر مى توانند بدون اذن پدر دختر به عقد موقت يکديگر در ايند ؟
جايز نيست و عقد باطل است .

در شرح كتاب شريف (من لا يحضره الفقيه) در ذيل ازدواج مو قت مسأله اى را بدينگونه طرح گشته است كه اگر ازدواج موقت انجام گيرد با دخترى باكره و قيد شود كه تلذذ جسمى و دخول صورت نپذيرد و صرفاً به صحبت و گفتگو بسنده شود ديگر نيازى به اذن پدر نيست. نظر حضرتعالى در اين مورد چيست؟
حضرت آيت الله اذن پدر را شرط مى داند مطلقاً.

آيا مرد مى تواند در مسافرت بدون اجازه زن دايم خود زنى را صيغه نمايد؟
مى تواند زن مسلمان را متعه نمايد.

آيا در صيغه اجازه همسر لازم است؟
خير.

آيا تفاوتى بين صيغه و ازدواج موقت است؟
خير.

1 ـ در ازدواج موقت مى توان لفظ صيغه را فارسى خواند و به چه صورت خوانده مى شود؟
2 ـ آيا دختر را مى شود صيغه موقت كرد.
1 ـ در صورت عدم تمكن از عربى خواندن ، فارسى خواندن ايرادى ندارد.
2 ـ ازدواج موقت با دختر بايد با اجازه پدر يا جد پدرى باشد هرچند اگر دختر در شؤون زندگى خود مستقل باشد (بنابر احتياط در اين صورت).

آيا احكام رجوع عقد دائم و موقت يكى است؟ مثلا : اگر مدتى از زمان متعه باقى باشد ومرد بدلايلى زمان باقى مانده را ببخشد آيا مى تواند مجددا رجوع نمايد و نيت رجوع كافى است يا اينكه بايد دو باره صيغه عقد جارى شود؟

رجوع در متعه مورد ندارد و بايد عقد جديد خوانده شود.

آيا متعه با زنى كه دين ندارد جايز است ؟ متعه با زنى كه كافر است چه حكمى دارد ؟
با كافر غير كتابى جايز نيست وهمچنين با زردشتى بنابر احتياط واجب ومُتعه كردن با زن يهودى و مسيحى جايز است به شرط آنکه همسر مسلمان نداشته باشد .

در ازدواج موقت بعد از بذل مدت يا انقضاى مدت براى نكاح با خواهر چنين زنى آيا لازم است عده به پايان برسد يا نيازى به پايان رساندن عده نيست ؟
بنابر احتياط واجب بايد عده منقضى شود.


اگر بانوان از راههاى جلوگيرى از قبيل ( قرص، آمپول، كاندوم و ...) استفاده كنند به طورى كه مسلماً حامله نشوند آيا لازم است در ازدواج موقت عده نگه دارند؟
برفرض تحقق دخول بلى عده لازم است حتی اگر از حامله شدن جلوگیری کنند

source:
http://www.aftabnews.ir/vdccoiq2biqx1.html

صحت و درستي موارد فوق را من نميدانم و فقط جهت اطلاع آورده ام

و الان فصل اين مسابقات است:



راستي روز عشاق (روز والنتاين ) نزديك است و فقط يك بهانه است براي اعلام دوستت دارم ها.



و چند عكس قشنگ از تهران برفي در سايت بي بي سي كه اميدوارم بدليل فيلتر شدن سايت جلوي باز شدن عكسها گرفته نشود:









و يك كانال ماهواره اي هم با آهنگ هاي مجاز داخل كشور بر روي ماهواره هاتبرد به نام موسقي ايراتي در حال افتتاح است.

شاد باشيد

يواشكي  ||  10:27 PM

Enter your email address below to subscribe to yavashaki!


powered by Bloglet
mohsen's Weekly Survey
are you pleasure?

Current Results
Create a FREE Alxnet Web Poll
نظر در باره يواشكي


اگر عكسها بازنشد روي اين كليك كنيد ويا يك ساعت ديگر مجدد مراجعه كنيد.


نزديكترين دوستان از نظر جغرافيايي به يواشكي


اگر ايميل خود را در جايي كه در انتهاي وبلاگ آمده است وارد كنيد هر بار بروز رساني وبلاگ به اطلاع شما ميرسد.

يك نظر ديگه براي يواشكي!



[Powered by Blogger]براي پيغام روي yahoo masenger روي مربع كليك كنيد.






دوستان:

آرشيو: